Som kunde er man afhængig af den rådgivning man får, og skal kunne stole på at den er i kundens interesse. Ofte er udviklerne "farvet" af de systemer de kender, som de derfor per automatik anbefaler.
Joomla er et fantastisk godt og alsidigt værktøj, der i samspil med en række udvidelser kan løse mange opgaver, men det er eks. ikke mit førstevalg hvis snakken er en ny webshop. Tilsvarende er der mange opgaver, hvor jeg ikke vil anbefale eks. Wordpress, selvom mange blindt vælger dette CMS.
Sagt på en anden måde, så skal jeg som udvikler vælge det rette værktøj ud fra kundens behov, og ikke omvendt, forsøge at løse en opgave med et værktøj der ikke er optimalt til opgaven.
Derfor er et indledende møde altid at foretrække, så jeg kan få en forståelse af virksomhedens profil, projektets omfang og retning - både på kort og langt sigt. Et godt website skal kunne rumme fremtidige udvidelser, og det kan være en fordel at tænke ind fra starten.
Projektet skal forventningsafstemmes ved hjælp af en kravspecifikation, og ved større projekter kan en løsningsmodel skitseres efter et mindre forprojekt.